Sett ny kurs med morgendagens seilteknologi

Maskinvare- og programvarejusteringer gjør seilere tryggere, bedre informert og sikrere på beslutningene enn noensinne, skriver Greg Wells, salgssjef i Storbritannia for Raymarine


Take a new tack with tomorrow’s sailing technology | Marine Electronics by Raymarine

Spontanitet er verdifullt i visse sammenhenger: Ingen kan nekte for betydningen av å kunne tenke og reagere raskt. Ikke desto mindre er det viktig at du har så mye informasjon som mulig før du kan treffe virkelig informerte avgjørelser. Når du er på vannet, får det alltid konsekvenser å overlate noe til tilfeldighetene. Konsekvenser som kan variere fra mildt ubeleilig til veldig alvorlig.

Teknologien har gjort mye for å gi seilere bedre oversikt, og det har gjort seiling ikke bare tryggere, men også betydelig hyggeligere. Raymarine ønsker å fortsette å utvikle denne teknologien, og gi seilere nye forbedringer til trådløse og kablede produkter, med tydelige presentasjoner av all den informasjonen de trenger.

Tilgang til polarinformasjon

Accessing Polars | Marine Electronics by Raymarine

I tillegg til grunnleggende informasjon som kompasskurs, dybde og båthastighet er muligheten til å få lett tilgang til GPS, vinddata og detaljerte, oppdaterte kartografi – samt til mer avanserte data som AIS, radar, værruter og laylines – like ønskelig for fritidsseileren som det er for skippere på regattabåter. Polarinformasjon som en gang var offshoreraceres domene, er nå tilgjengelig og nyttig for alle seilere. Alle som har en båt som er utstyrt med en eller flere av Raymarines neste generasjons Axiom-multifunksjonsskjermer, med operativsystemet LightHouse 3, kan hente fram og dra nytte av disse opplysningene.

Polarer er beregninger som en designer, produsent eller seilmaker kan gi for å angi fartspotensialet til en bestemt båt i forskjellige vindvinkler og styrker. Med tanke på båtens optimale ytelsesparametre kan du finne den raskeste ruten mellom to punkter ved hjelp av målhastigheter og vinkler, som du også kan ta ut laylines fra. Prinsippet Velocity Made Good (VMG) viser at det å seile i en rett linje ofte ikke er den raskeste løsningen, og fritidsseilere kan nå få ut fart potensialet i sin båt som regatta seilere. Live layline-skjermen på LightHouse 3 gjør det mulig for seilere å maksimere VMG, ved å vise hvor langt de må seile på nåværende hals før de skal slå eller jibbe etter gjeldende vindforhold.

Det finnes for tiden over 300 båter med polarinformasjon i Raymarine Lighthouse OS, og dette tallet stiger med hver periodiske oppdatering, fordi vi også gjør det mulig for seilere å sende inn sine egne polarer via www.raymarine.eu/multifunction-displays/lighthouse3/polar-data-import/ for integrering i fremtidige utgivelser. Raymarine Lighthouse OS-systemet har også en «faste vinkler»-løsning for seilere som enten ikke kan finne polarer for båten eller som av en eller annen grunn er misfornøyd med de medfølgende polarene. Når de legger inn vindvinkler de føler er best for båten i systemet, vil programvaren beregne målhastigheter og vinkler. Seilere har også mulighet til å legge til virkningene av strømmen og båtens avdrift for å hjelpe til med å finne ut hvilke laylines de bør seile etter.

OLightHouse 3 Sailing Homescreen | Marine Electronics by Raymarine

Startskjermen

Startskjermen på Raymarines multifunksjonsskjerm gir seilere alle disse dataene fra en enkelt kilde. Hvis de for eksempel kan sammenligne farten gjennom vannet med målhastigheten, vil de ved et blikk kunne se om båtens prestasjon av en eller annen grunn er mangelfull, for eksempel ved feil trimmet seil. Båtens polarprestasjon blir vist som en prosentandel.

Andre funksjoner for å bidra til beslutningstaking og bedre håndtering av seil omfatter fargede segmenter på skiven i midten av displayet, generert av polarinformasjon, som viser båtens babord-, styrbord- og vindvinkelmål, sammen med den tilsynelatende vindhastigheten/vinkelen, ekte vindhastighet/vinkel og historisk vinkel. Hakk innenfor de fargede segmentene indikerer om båten oppnår sin ideelle ytelse i den gitte vindstyrken.

Den samme skjermen inneholder også en tidevannspil, som indikerer retningen til den nåværende strømmen, og en COG-pil (Course Over Ground), i tillegg til beregnet ankomsttid. Alle disse funksjonene er redigerbare, så hvis seilere ønsker å justere eller fjerne noe på skjermen, kan de få frem en pop-up-meny ved å å trykke og holde fingeren på tilhørende celle, slik at de kan flytte på elementer.

ClearCruise AR Collision Avoidance | Marine Electronics by Raymarine

Kollisjons unngåelse

Integreringen av utvidet virkelighet-systemet ClearCruise i Axiom er i høy grad en hjelp til å fatte bedre informerte navigasjonsbeslutninger og forbedre kollisjonsunnvikelse. Ved å kombinere AR200 Augmented Reality Stabilization Module med enten et CAM210- eller CAM220-kamera med høy definisjon, overlegger ClearCruise-funksjonaliteten viktige navigasjonsfunksjoner på skjermen i HD-video. Fargekodet merking gir øyeblikkelig identifisering av betydelige kartobjekter, merker, veipunkter og AIS-utstyrte fartøy, økt oppmerksomhet for marin trafikk og klargjøring av ellers komplekse eller forvirrende navigasjons scenarier.

Respons

Den prisbelønte Axiom+ ble lansert i fjor og tilbyr 16GB med lagring. Den gir mer minne for tredjepartsapper, lagring av rutepunkter og ruter, og gir mulighet til å lagre Raymarine LightHouse kartografi.

Nye LightHouse-kart for 2021 er nå tilgjengelig i Storbritannia. Sjøkartene kan sees i fire separate moduser – dag, skumring, natt og skarp sol – for optimalt bilde i varierende lysforhold, mens brukerne også kan justere størrelsen på viktige kartsymboler, inkludert lys, kanalmarkører og andre navigasjonsfunksjoner uten å måtte endre størrelsen på selve kartet.

Skjermene Axiom+ passer for polariserte solbriller og er nano-belagt, så berøringskontrollene forblir nøyaktige selv om glasset blir vått. Belegget avviser også olje og flekker. Axiom+ integreres også med NMEA2000 og SeaTalkNG, så tilkoblingen er der for alle seilbåter som ønsker å integrere alt fra vindinstrumenter til motordataenheter, underholdningsapper, watermaker, kontroller for marint belysningssystem og så videre.