Ledende innenfor ladbart - Pogo 30, Zephyr | Marin elektronikk fra Raymarine

LEDENDE INNENFOR LADBART

"Å velge elektrisk" med et soldrevet oppsett er mer stillegående, renere og mer miljøvennlig, slik Mark Johnson, leder for marin innovasjon for Raymarine-produkter, demonstrerer


Hvis du med én setning skulle oppsummere motorseiling med elektrisk fremdrift i stedet for diesel, ville du naturlig nok påpeke at det er mer stillegående, renere og bedre for miljøet. Disse åpenbare fordelene gjør det vanskelig å forstå hvorfor noen kan ønske å ha motsatt syn, men det finnes enda flere anbefalinger for et hel-elektrisk oppsett, som Mark Johnson, leder for marin innovasjon for Raymarine-produkter, personlig kan bekrefte.

I to år på rad, somrene 2019 og 2020, har Mark seilt i sin hel-elektriske Pogo 30, Zephyr. I fjor la han ut på en sju uker lang tur fra Frankrike til Storbritannia og tilbake, mens årets rundtur besto av et treukers seilas mellom Vannes og La Rochelle. Når folk spør ham om beslutningsprosessen som fikk ham til å avstå fra diesel til fordel for et hel-elektrisk oppsett, er Marks entusiasme overbevisende. "Det lager ikke lyd, det finnes ikke vibrering, det lukter ikke, det veier langt mindre, strømmen er øyeblikkelig tilgjengelig, og den trenger ikke service om vinteren. Hva kan man klage på da? Spesielt hvis du har en fin seilbåt. Elektrisk fremdrift er åpenbart mye bedre."

Axiom multifunksjonsskjerm – motorseileskjerm | Marin elektronikk fra Raymarine

Den elektriske installasjonen om bord i Zephyr er omfattende. Et par Torqeedo Power 48-5000 litiumbatterier driver den elektriske motoren, ladet av et Solbian 1 kW fleksibelt solpanel i kombinasjon med 47 V MPPT solcelleregulator. Dette oppsettet matcher med et komplett utvalg av Raymarine-produkter, med en Axiom-MFD (multifunksjonsskjerm) og et Raymarine Digital Switching-kontrollsystem som er koblet til nettverket. Dette betyr at multifunksjonsskjermen kan vise en rekke elektriske fremdriftsinformasjoner, og at skjermen deles med en sidebar for kartdata. I tillegg er Pogo utstyrt med en Raymarine Evolution-autopilot. Mark kontrollerer autopiloten gjennom sine Axiom multifunksjonsskjermer og to eksterne Evolution P70 autopilotbetjeninger.

Integrasjon av elektronikk

Så vellykket er denne elektronikk integrasjonen blitt at Zephyr er blitt en teknologi promotør for Raymarine. Men det var ikke en del av Mark opprinnelige plan. "Jeg var bare fokusert på hvordan man får et soldrevet system som faktisk virker," forteller han. "Jeg tror promotør aspektet først dukket opp da jeg så Torqeedo- på Axiom skjermen. Jeg var begeistret over konseptet, men jeg tenkte vi kunne dra nytte av Raymarine-opplevelsen for å presentere relevant informasjon tydeligere".

Mark bestemte seg for å snakke med sine Raymarine-kolleger om dette. Etter mye diskusjon ble det foreslått at visningen kunne erstattes med digital switching. Mark viet deretter noen tanker til dataene han ønsker å se, og hvordan disse dataene kunne måles. Det han bestemte seg for, var lading, rekkevidde, solproduksjon, energiforbruk og nettokraft.

Seilturene sommeren 2019 og 2020 var perfekte for testseilaser, og den elektriske installasjonen fungerte upåklagelig begge ganger. "På vår store kanaltur i 2019," minnes Mark, "var været fryktelig, men det var nok vind til seiling og nok dagslys til å holde batteriene ladet hele tiden." Samtidig karakteriserer Mark deres for det meste solrike 2020-cruise som "råenkel": selv på dager da det ikke var vind, kjørte motoren på 1 kW mens de fisket over korte strekninger med 3,5 knop, og oppnådde en perfekt balanse mellom familiens krav og det solelektriske systemets behov.

"Det er ikke noe problem med strømmen, siden familiens behov er i tråd med solstrømbegrensningene – Ingen har lyst til å kjøre i ti timer; du må bare planlegge godt," sier Mark. "Vi gikk fra havn til strand i et par timer, akkurat nok tid til å fange litt makrell. Hvis du bare vil fiske, er alle fornøyde!"

Hel-elektrisk Pogo 30, Zephyr - Ombord | Marin elektronikk fra Raymarine
Hel-elektrisk Pogo 30, Zephyr | Marin elektronikk fra Raymarine
Hel-elektrisk Pogo 30, Zephyr | Marin elektronikk fra Raymarine
Hel-elektrisk Pogo 30, Zephyr | Marin elektronikk fra Raymarine

"Så mange fordeler"

Raymarines Axiom-multifunksjonsskjerm holdt Mark oppdatert på batteriets status og strømforsyning hele turen, slik at han kunne planlegge energiforbruket på en mer effektiv måte. Han la merke til at solcellene på solrike dager nådde et maks nivå på 600 W rundt midt på dagen, noe som raskt fylte batteriene. Å plassere solpanelene i deres horisontale posisjon ga maksimal effekt, i tillegg til å gi cockpiten fin skygge for solen.

Når han blir bedt om å sette opp en liste over fordelene ved den hel-elektriske installasjonen på Pogo 30-en, blir Mark litt ettertenksom. "Det er så mange, men jeg tror den største fordelen er plassbesparelsen, for uten det ville du trengt en 36-fots båt til familiecruising."

Mark vil, som alle båtfolk, maksimere plassen om bord. Han kunne bruke maskinrommet til redningsflåten og det rommet som ville vært reservert til dieseltankene ble et hengeskap.

Det var også andre fordeler. "Å få plass til hele familien i en 30-fots båt ga meg følelsen av at vi har en lettere og mer letthåndterlig båt for mindre penger når det gjelder størrelse i forhold til plass. Dette kan oppmuntre folk til å starte med båtlivet, når de oppdager at økte komfortnivåer blir rimeligere."

Mark mener at dette kun er starten på den nye, elektriske virkeligheten. "Hvis du ser på kostnadskurven til litiumionbatterier, fordobler de kapasiteten og halveres i pris hvert fjerde år, så en hel-elektrisk løsning blir stadig mer ønskelig og rimelig."

"I tillegg," avslutter Mark, "ytterligere seks fot gjør alt større og tyngre. Jeg føler at vi har en lettere og mer letthåndterlig båt for mye mindre penger når det gjelder pris i forhold til plass. "Hvis du ser på kostnadskurven til litiumionbatterier, fordobler de kapasiteten og halveres i pris hvert fjerde år, så en hel-elektrisk løsning blir stadig mer ønskelig og rimelig."

Mark er lidenskapelig opptatt av å dele informasjonen om denne løsningen med andre, så et bredere marked får tilgang til den. Mark avsluttet intervjuet med en positiv forventning: "Jeg ser frem til å se flere av disse installasjonene ute på vannet. Det er spennende å se hva teknologi kan."