Raymarine rir av stormen


S/V Image | Marine Electronics by Raymarine

Les seiler Barry Stedmans utrolige historie om hvordan hans autopilot fra Raymarine reddet dagen under utfordrende forhold da han seilte fra Bahamas til Sør-Carolina


Barry Stedman, Owner S/V Imagine | Marine Electronics by Raymarine

Jeg seilte offshore fra Great Sale Cay på Bahamas til Beaufort i Sør-Carolina. Dette er en offshorerute som over lange strekninger følger midten av Golfstrømmen. Fartøyet mitt er en 50-fots Catalina Sloop fra 2002 med Raymarine Linear Drive 2 og oppdatert autopilot-system. Mannskapet, Kathryn Ellis og jeg befant oss drøyt 80 miles fra den amerikanske kysten.

Værvarselet viste fare for tordenvær utover ettermiddagen, som det også hadde vært dagen før. Disse værsystemene former seg over land og setter vanligvis kursen øst-nordøst. Da værsenteret nådde Golfstrømmen kunne det by på 20-25 knops vind med regn, så helt vanlig for årstiden og ikke noe å bekymre seg for. Med vår Raymarine Radar pleier vi å styre unna dem.

Likevel fulgte jeg med på været gjennom Raymarine Sirius Weather på en Raymarine kartplotter. Tiden gikk og en stor stormfront bygde seg opp langs Florida og innover Georgia (RØD og GUL på kartplotteren). Den beveget seg som forventet og tapte styrke da den flyttet seg ut over havet (GRØNN). Likevel fulgte jeg med. I stedet for å bli brutt opp, dannet den et enkelt, stort stormsenter, rundt 80 miles bredt og 50 miles dypt. Nå var markeringen RØD, og stormsenteret var på vei rett mot oss.

Barry Stedman, Owner S/V Imagine | Marine Electronics by Raymarine

Stormen dukket opp bak oss som en todelt masse (hvit og grå) på himmelen. Det var ingen nedadgående vinder, noe som antydet at det var lite vind inne i skyene. Men ut fra dataene vi fikk fra Raymarine Radar og Sirius, var ikke dette et vanlig stormsenter. Jeg begynte å forberede fartøyet, rigget ned genoaseilet og satte to rev i storseilet. Jeg hadde fått på meg selen, klar til å sette inn det tredje revet, da jeg så bølgene som suste mot oss. Jeg endret retning for å unngå en jibb. De første stormkastene traff med 78 knop, båten akselerte opp i 12-14 knop.

Raymarine AIS indikerte et skip på vår styrbord side, på konvergerende kurs. Jeg anropte og ba om plass, og skipet skiftet kurs bort fra oss. På dette tidspunktet kom det to mayday-anrop, begge uten posisjonsangivelse.

Raymarines autopilot styrte mye bedre enn jeg kunne gjort. Bølgende var brytende med skumtopper. Vi fulgte vinden og jibbet mot rundt 40 knops relativ vind. Dette gjorde vi for å unngå containerskipet, så det kunne gå tilbake på sin kurs mot Savannah. Kapteinen tilbød for øvrig å komme rundt og skygge for vinden for oss.

Stormen varte i rundt to timer. Med unntak av noen få minutter var det det autopiloten fra Raymarine som styrte hele tiden. Det klarte den utmerket. Utmerket. Autopilotens kontroll overgikk forventningene mine. Se for deg bølger som bryter og sjøsprøyt som skyller over båten, der vinden sjelden gikk under 60 knop. Autopiloten «visste» hva den skulle gjøre, hvilken kurs den skulle sette osv. Ikke på noe tidspunkt fikk vi følelsen av at vi lå an til å få problemer. Jeg bekymret meg mer for om et deksel skulle falle av fra masta og om seilene ville klare seg.

Super autopilot!

Barry Stedman

S/V Imagine