Oppgradering av elektronikk i Sunseeker Superhawk 40

Ved hjelp av en pakke med den nyeste elektronikken for marin navigasjon og situasjonsoversikt fra Raymarine, har en nesten 20 år gammel motorbåt blitt vekket til live igjen.

Christian Moore, en yachtmegler fra Poole i Storbritannia kjenner Sunseekers fra årtusenskiftet godt, kanskje ikke overraskende, siden han pleide å selge dem: «Jeg solgte denne Sunseeker-en da den var ny og husker den første eieren bestilte båten med uvanlig mye utstyr. Den har Trimax drev og er topp utstyrt, da den nylig ble lagt ut for salg, måtte jeg ha den,» sier Christian.

Men båten, som Christian planlegger å døpe om til Sceptre, trengte en god del arbeid for å få henne tilbake i god og moderne standard. Ny lakket skrog, gjennomgang av motor, syntetisk teakdekk, avansert marin lyd installasjon og mye mer brakte raskt båten mer moderne, men den gamle kartplotteren gikk nesten i oppløsning og instrumentskjermene hadde illevarslende horisontale streker over seg. Det gamle dashbordet var også konfigurert på en slik måte at det ikke ville være i stand til å romme moderne, større skjermer.

Christian liker å gjøre ting ordentlig, så med samme etos som sørget for at han fikk skroget profesjonelt sprøytelakkert på nytt i stedet for en enkel vinylfolie, satte han i gang med å få dashbordet redesignet i (ekte) karbonfiber. Christian gikk rett til sin venn og tidligere stipendiat i marin elektronikk, Mark Porter, som nå driver marinelektronikkselskapet Seacraft Marine. I tillegg til å levere det moderne Raymarine utstyret var Seacraft Marine også i stand til å lage et moderne flatt dashbord i karbonfiber, for en mye mer ryddig og moderne følelse.

I sentrum på Sceptres dashbord er AXIOM+ 12 RV 12" kartplotter med Realvision 3D. Denne innfelte kartplotteren kan bygges ut med annet utstyr etter behov. Den støtter hele utvalget av Raymarine-tilbehør, og standard Wi-Fi- og Bluetooth-tilkobling muliggjør tilkobling til de nyeste Raymarine-appene for nettbrett og smarttelefoner.

I tillegg har båten en annen innfelt AXIOM+ 7 kartplotter (dessverre ville ikke den planlagte AXIOM+ 9 passe helt), som kan brukes til spesifikke oppgaver som for eksempel radar display eller andre ønskede navigasjons hjelpemidler.

Siden dette er en hurtigående båt med hastigheter over 40 knop, har Christian også montert et RMK-10 tastatur. Dette gjør at kartplotterne kan kontrolleres fra nærmere rattet, med et knappebetjent tastatur. I 40 knop i Den engelske kanal kan det være ganske vanskelig å kontrollere nøyaktig hvor en beveger fingrene på berøringsskjermen!

Superhawk er utstyrt med et FLIR 232 termisk kamera for bruk i fullstendig mørke, sammen med et CAM220 IP kamera for overvåkning av maskinrommet. Begge kameraene er fullt integrert med MFD-ene.

M232 pan- og tilt-kamera er et av FLIRs minste marine termiske kameraer og passer diskret inn på Superhawks nye brakett. Med en oppløsning på 320 × 240 forbedrer M232 sikkerheten ved å avdekke fartøy og hindringer om natten. Selv om Christian ikke planlegger omfattende natt navigering med båten, ser han frem til muligheten til å komme sent til havn med FLIR ClearCruise™. ClearCruise IR leverer hørbare og visuelle varsler når objekter som båter, hindringer og navigasjons merker, blir identifisert på skjermen.

Nøkkelen til denne teknologien er Raymarines AR200 Augmented Reality stabilisering modul. AR200 er en Augmented Reality-sensor som består av en Global Navigation Satellite Systems (GNSS)-mottaker og en Attitude and Heading Reference System (AHRS)-sensor. AR200 leverer posisjon, kurs, helling og rulling til Axiom MFD-er.

En Raymarine Quantum2 Doppler-radar er et tilsvarende viktig sikkerhets produkt om bord i båten. Den engelske kanal er veldig trafikkert og Doppler-målbehandling identifiserer og fargekoder enkelt bevegelige radarmål for umiddelbar gjenkjennelse og redusert risiko for kollisjon. Quantum 2 gir også manuelle eller automatiske MARPA-moduser for enda en effektiv metode for å spore farlige mål. I motsetning til den originale Raytheon-radaren, som ble fjernet fra båten, er Quantum 2 klar til bruk på sekunder, og antennen er mye lettere. Quantum 2 veier opptil 50 % mindre enn sammenlignbare magnetronradarer. Kombinert med båtens Raymarine AIS700, en klasse B AIS sender/mottaker, er man godt beskyttet mot en potensiell kollisjonrisiko. Som en klasse B AIS-sender/mottaker mottar AIS700 ikke bare sendinger fra andre fartøyer, men sender også båtens informasjon, noe som gir enda bedre sikkerhet.

Når det gjelder kommunikasjonsutstyr, har Christian utstyrt båten med Ray 90 VHF Black Box. Dette betyr at VHF-radioens hovedenhet er skjult trygt ute av syne, og etterlater bare et kompakt håndsett ved roret; nok en flott redusering av rot på dashbordet.

Det moderne Raymarine oppsettet er plug and play, installasjonen og konfigurasjonen av utstyret tok ikke mer enn en uke.

Christian er super imponert over det samlede resultatet av denne elektronikk oppgraderingen: «Jeg har lovet meg selv en båt som denne i mange år. Båter som dette bygges knapt mer, og de ville vært uoverkommelig dyre hvis de ble bygget. Verdien stiger og stiger, siden kjøpere anerkjenner sjarmen og eksklusiviteten, og det blir stadig vanskeligere å finne gode eksemplarer. Med det i tankene er det vel verdt investeringen for å løfte dem opp til moderne standarder, og av alle områdene du kan modernisere, er elektronikkpakken den mest slående. De kritiske oppgavene med å vite hvor jeg er, hvor de potensielle farene ligger og hvilke andre båter som finnes rundt meg, er blitt forvandlet. Takket være delt skjerm og overlagsfunksjoner, sammen med CHIRP-radar og termisk bildebehandling, er omfattende informasjon svært raskt tilgjengelig ved roret.»

«Det mest overraskende er hvor pent og kompakt det hele er. Lednings kaoset som Seacraft fjernet fra baksiden av det gamle dashbordet, er erstattet med plug and play nettverk med god oversikt. Selve dashbordet er også mye renere. Fordi MFD-ene gjør så mye av arbeidet og er så multifunksjonelle som navnet antyder, er det estetiske utseendet på førerplass totalt forvandlet. Den er ikke lenger fylt med masse forskjellig utstyr som ikke passer sammen. Dette er ikke bare flott for båtens utseende, det aller viktigste er den økte sikkerheten man får med nytt utstyr.