Raymarine blir med Juho Karhu på arktiske eventyr.

Raymarine blir med Juho Karhu på arktiske eventyr.

Alaska er et av de mest spektakulære stedene å seile.

søndag - 20 august 2023

Hei fra Alaska! Det har vært en fantastisk sommer, ikke bare med seiling, men også med gleden over havet, men hvordan havnet vi her?

For et år siden i vår kjøpte kjæresten min Sohvi og jeg en litt sliten Garcia Nouanni aluminiumsbåt fra San Francisco i California. Den forrige eieren hadde ikke klart å restaurere denne på grunn av sykdom, og båten hadde ligget i dokk i 15 år. Dekket var dekket av mose og skit, og det ble funnet to gamle fuglereder og døde småfugler inne i storseilet.

Etter 5 måneders arbeid omdøpte vi båten til «Snow» og satte kursen mot Alaska i oktober 2022, vi ønsket å tilbringe vinteren der. Vi fikk aldri tid til å teste båten skikkelig, vi tenkte å gjøre det underveis...

Juho Karhu

Vestkysten av USA er et svært tøft sted, spesielt om høsten, men været var i vår favør. Etter ca. 550 miles med seiling merket vi imidlertid problemer med rorkulten, og den gamle autopiloten begynte å sprake. Vi satte kursen fra munningen av Columbia River til skipsverftet i Astoria. Problemene ble løst, og vi byttet autopilot til en Raymarine EV-100, samme serie som vi allerede hadde prøvd på den forrige båten. På dette tidspunktet begynte vi også å fullføre installasjonen av vårt øvrige Raymarine-utstyr (se listen nederst i denne artikkelen).

Utenfor USAs vestkyst og inn i Canada endres farvannet til mer skjermede forhold. Her begynner den såkalte «Inside Passage» til Alaska, en strekning på omtrent 900 miles mot nord. Etter å ha rundet vestkysten av Avona, pustet vi lettet ut og tilbrakte julen i en skjermet vik like nord for Vancouver.

Inside Passage

Det går langsomt fremover når om man seiler i Inside Passage, da vi ikke ønsket å seile om natten i dette tøffe farvannet. Så vi var ikke i Alaska før i februar 2023. Men den store opplevelsen startet ikke før en måned senere, da vi kom enda lenger nord til Glacier Bay nasjonalpark. Her, i solfylt vær, kunne vi for første gang gå på ski direkte fra ankerplassen vår til fjellene som ventet på oss. Det var dette vi hadde kommet for!

Nå går sommeren i Alaska over i høst, og vi har hatt tid til å studere dyrelivet. Vi har for eksempel sett bjørn, både fra båten og på nært hold i skogen. I det siste tilfellet ble bjørnen mer skremt enn oss og stakk av med et brak. Så kommer selvfølgelig den obligatoriske fiskepraten; fiskekontoen er åpnet, og i tillegg til den vanlige torsken har vi så langt fått tre forskjellige typer laks fra båten (coho, sockeye og pink). I Finland er pink salmon kjent som den beryktede pukkellaksen, men den er en god matfisk når den fanges i havet. I forrige uke fikk vi også vår første ekte kveite.

Juho Karhu

Nordvestpassasjen

Alaska er et av de mest spektakulære stedene, og kysten og skjærgården er enorm. Vi skal tilbringe en vinter til her, og neste sommer skal vi prøve å seile langs Nordvestpassasjen til Grønland.

Nordvestpassasjen starter med seiling nordover gjennom Beringstredet og Tsjuktsjerhavet, for deretter å svinge østover. Det er her den mest utfordrende delen av reisen begynner, når man skal forsøke å klemme seg mellom havisen som strekker seg fra Nordpolen og det arktiske Alaska og Canada til Baffinbukta ved Grønland. Det er en svimlende lang reise på rundt 4.000 nautiske mil (7.500 km), og du må tilbakelegge den raskt. Havisen åpner seg vanligvis (hvis den rekker å åpne seg) i begynnelsen av august eller slutten av juli, men temperaturen synker ned mot frysepunktet og ny is begynner å dannes allerede i september. 

I tillegg er det få bosetninger eller servicefasiliteter underveis, så båt og mannskap må være i god form. Det er alltid en risiko for å mislykkes når man forsøker seg på Nordvestpassasjen, og selv om det gjennomsnittlige isdekket i Arktis minker, åpnes ikke passasjen tilstrekkelig for fritidsfartøy hvert år.

Forberedelsene til Nordvestpassasjen er allerede i gang, og vi ønsker deg velkommen til å følge reisen både her på Raymarines blogg og på YouTube og Facebook.

Juhos Raymarine elektronikkpakke inkluderer:

  • EV-100 autopilot-system (ACU-400 og lineær drivenhet type 2)
  • Axiom Pro- og Axiom + skjerm på kartbordet.
  • Ray90 VHF og AIS700
  • Quantum 2-radar
  • CAM210-kamera i toppen av masten
  • DST810-sensor (logg, dybde, vanntemperatur)
  • Selvjusterende, avtakbar Element 9-skjerm med ekkolodd (for fiske)